Block
Weergave van het traject van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling, met verschillende uitdagingen en taken die men tegenkomt op weg naar het bereiken van het doel.
Block

Kenmerken van een niet aangeboren hersenletsel (NAH)

  • Je bent snel en vaak vermoeidheid
  • Je hebt soms moeite met je concentreren
  • Je kan last hebben van korte termijngeheugenverlies
  • Je hebt soms moeite met plannen
  • Je kan vaak somber of snel boos zijn zonder directe aanleiding
  • Je hebt moeite met je oriënteren
  • Je bent snel overprikkeld

Dit kom ik tegen

Belemmeringen bij studeren met een niet aangeboren hersenletsel

Als student met diagnose niet aangeboren hersenletsel kun je tegen verschillende belemmeringen aanlopen.

  • Concentratieproblemen. Door je ziekteverschijnselen heb je last van verminderde concentratie. Dat maakt het lastig om te studeren.
  • Moeite met communiceren. Misschien vind je het moeilijk om aan te geven hoe jouw ziekte je belemmert. Samenwerken in een groep kan voor jou dan ook extra lastig zijn.
  • Problemen met plannen en organiseren. Soms kun je door de gevolgen van je aandoening niet studeren. Voor jou is het lastig om je studie te plannen en je wilt hier graag hulp bij.
  • Energietekort. Door je aandoening heb je vaak weinig energie. Dat kan gevolgen hebben voor het bijhouden van je studiewerk, voor het bijwonen van lessen/colleges of voor het maken van tentamens.
  • Problemen bij bereikbaarheid/fysieke toegankelijkheid. Is je onderwijsinstelling niet toegankelijk ingericht, bijvoorbeeld omdat er geen lift aanwezig is? Dan mag je vragen om aanpassingen.
  • Angst of stress. Misschien vind je het eng om voor een groep te presenteren of krijg je stress van school of stage. Er zijn mogelijkheden die jou helpen om hier beter mee om te gaan.
  • Problemen met stage/werk. Als je een neurologische aandoening hebt, kan het lastig zijn om een stage of werkplek te vinden of om deze te behouden. Misschien heb je hulp nodig bij het zoeken van een stage. Als je een stage hebt gevonden, is het belangrijk om goede afspraken te maken.
  • Problemen bij toetsen of onderwijs. Stilzitten en concentreren in de les of bij een lange toets is bijna niet te doen voor jou. Je hebt aanpassingen nodig, zodat je de toets kunt maken of de les kunt volgen op een manier die bij jou past.

Gelukkig zijn er meer dan genoeg tools en oplossingen die jou kunnen helpen om je studie goed af te ronden. Klik hierboven op de belemmering die jij ervaart en waar jij hulp bij nodig hebt. Je leest er dan nog veel meer over en krijgt meer tips en handvaten. Staat jouw belemmering hierboven niet genoemd? Bekijk dan het overzicht van alle belemmeringen.

Welke voorzieningen, aanpassingen en regelingen zijn er specifiek voor mij?

Dit heb ik mogelijk nodig

Ondersteuning en voorzieningen bij studeren met een niet aangeboren hersenletsel

Er zijn verschillende aanpassingen of voorzieningen beschikbaar die jou kunnen helpen tijdens je studie. Zo zijn er landelijke regelingen, maar ook jouw school biedt extra ondersteuning.

Als student met een niet aangeboren hersenletsel (NAH) heb je mogelijk het volgende nodig:

  • Begeleiding & advies. Er zijn verschillende personen op de onderwijsinstelling (studiebegeleiders, coördinatoren, decanen, steunpunten) die jou hierbij kunnen helpen. Zoek deze personen op als jij belemmeringen ervaart tijdens je studie.
  • Cursus time-management. Deze cursus kan je helpen bij het stellen van prioriteiten zodat je weet hoe je het studeren het beste kunt aanpakken.
  • Extra tijd om studie af te ronden. Geef tijdig aan bij je onderwijsinstelling dat je extra tijd voor je studie nodig hebt. Er is bij studievertraging vaak ook financiële ondersteuning mogelijk. 
  • Versoepeling aanwezigheidsplicht: Bespreek tijdig met je studiebegeleider wat jouw mogelijkheden zijn. 
  • Financiële regeling. Mogelijk loop je studievertraging op door je chronische ziekte of kun je geen bijbaantje hebben. Er zijn verschillende financiële regelingen van DUO, de gemeente waar je woont en je onderwijsinstelling.

Bekijk ook de andere voorzieningen die jou misschien kunnen helpen.

Bij wie kan ik terecht voor hulp op mijn onderwijsinstelling?

Tips

Vraag (op tijd) hulp

Antwoord

Elke student is anders en iedereen heeft een andere hulpbehoefte. Het is belangrijk om te onderzoeken wat voor jou werkt. Wees niet bang om op tijd hulp te vragen of om over je belemmeringen te praten. Hulp vragen is juist hartstikke sterk, want hiermee laat je zien hoe graag jij jouw studie succesvol af wilt ronden.

  • Ga in gesprek met een coördinator of vertrouwenspersoon op jouw opleiding of daarbuiten en vraag welke mogelijkheden er allemaal zijn. Schrijf voor jezelf alvast op waar jij behoefte aan hebt en welke hulp jij nodig denkt te hebben.

Geef tijdig aan als je belemmeringen in het onderwijs ervaart

Antwoord

Als je vanwege je ondersteuningsbehoefte belemmeringen ervaart, dan kun je samen kijken naar de invloed hiervan op regelingen als het BSA of de aanwezigheidsplicht.

Tips en informatie over overprikkeling

Antwoord

Bekijk hier de tips en informatie over overprikkeling bij een hersenaandoening.

Wat je kan doen voordat je aan je studie begint?

Antwoord
  • Denk na wat voor beroep je kan doen met de studie; als deze beroepen niet realistisch zijn, zoek dan naar een andere studie.
  • Plan voordat de opleiding begint gelijk een gesprek met de decaan of studiebegeleider waarin je aangeeft welke beperking je hebt en welke randvoorwaarden je hebt om te kunnen studeren.

Wat je kan doen tijdens je studie?

Antwoord
  • Plan regelmatig (bijv. twee keer per jaar) een gesprek in met je studiebegeleider om te kijken welke aanpassingen nodig zijn. 
  • Neem contact op met organisaties zoals Stichting SWOM of Breinsupport. Zij hebben veel ervaring in mogelijkheden ter ondersteuning of aanpassing tijdens jouw studie.

Heb je moeite met het vinden van een stage of baan?

Antwoord
  • Stichting SWOM zet zich in voor studenten met een ondersteuningsvraag die moeite hebben met het vinden van een baan. Neem contact met ze op om de overgang van school naar het vinden van werk soepel te laten verlopen.
  • Maak gebruik van reïntegratieprofessionals en -organisaties zoals ook Breinsupport en The Class (Edwin van der Sar Foundation) om de overgang van school naar het vinden van werk soepel te laten verlopen.

Ervaringsverhalen

Lees hier de ervaringsverhalen van anderen

Antwoord
  • Manon: Studeren met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) (blog)
  • Deel ook jouw ervaringsverhaal. Met jouw ervaringsverhaal kan je anderen, zoals onderwijsprofessionals en medestudenten een inkijkje geven over wat goed gaat en wat beter kan bij studeren met een ondersteuningsvraag. Een inspiratiebron met tips, tips en flops. Samen met jou zorgt ECIO voor een ervaringsverhaal met impact. 

Organisaties

Via de Hulpwijzer vind je organisaties die expertise hebben op jouw ondersteuningsbehoefte. Bekijk de mogelijkheden van deze tool.