Mogelijkheden voor advies en ervaringen (delen)
Er zijn verschillende mogelijkheden om met ervaringsdeskundige studenten in contact te komen. Zo kun je van hun ervaringen leren en inspiratie opdoen die jou helpen tijdens je studie of werk. Ook kun je jouw knelpunten en ervaringen delen en bespreken. Op deze pagina informeren we je over deze mogelijkheden om met hen in contact te komen. Om jou te inspireren delen we tevens een overzicht van blogs/ervaringsverhalen van (afgestudeerde) studenten. Hierin delen zij hun belemmeringen, hoe ze daarmee omgaan en wat hun tips zijn voor onderwijsprofessionals of werkgevers en ook de studenten zelf.
Mogelijkheden voor het delen van je ervaringen
Er zijn verschillende mogelijkheden om je ervaringen te delen en bijvoorbeeld met anderen knelpunten of ideeën te bespreken.
- LSVb-studentenlijn: voor juridische vragen over bijvoorbeeld opleiding, onderwijsinstelling, studiefinanciering of huuradvies.
- Studentenplatfoms voor studenten met een ondersteuningsvraag op hoger onderwijsinstellingen (overzicht ECIO-website). Wellicht zijn er meer peer-groups. Vraag dit na op je onderwijsinstelling.
- Besloten online community: voor ervaringsdeskundige studenten om ervaringen en bijvoorbeeld ook knelpunten te delen.
Mogelijkheden voor specifieke ondersteuningsvragen
- JongPIT: voor én door jongeren met een chronische aandoening of beperking. Je kan contact met hen opnemen als je zoekt naar ervaringsdeskundigen.
- Ieder(in): netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.
- Kanker.nl: Ervaringen delen met lotgenoten. Elkaar ontmoeten. Samen leuke dingen doen. Het kan helpen om je minder eenzaam te voelen. Maar hoe vind je andere jonge mensen met kanker? Via deze website kom je in contact met lotgenoten.
- HB-Cafés in de regio voor als je op zoek bent naar meer informatie, verdieping, verbreding, verbinding met andere hoogbegaafden of gewoon een gezellige én betekenisvolle avond met gelijkgestemden. Check het HB-café bij jou in de regio. Ook zijn er laagdrempelige, landelijke bijeenkomsten voor hoogbegaafden van 18-35 jaar waar je met elkaar in gesprek kunt. Deze worden georganiseerd door een groep studenten.
- COC's Switchboard is een anonieme, veilige plek waar iedereen informatie, steun of een luisterend oor kan vinden. Switchboard is van het COC voor en door de lhbti+ gemeenschap.
- Jong&Out community is van en voor lhbti+ jongeren. COC Nederland en regionale COC locaties ondersteunen, begeleiden en helpen hen daarbij. De activiteiten worden door de vrijwillige jongeren zelf georganiseerd.
- WhatsApplijn voor transgender migranten die nog niet zo lang in Nederland zijn. Hier kan iedereen laagdrempelig terecht met vragen over de zorg, discriminatie, regelzaken en ontmoeting. Je stuurt een appje naar 020-2446558. Op werkdagen ontvang je binnen 24 uur antwoord. Je kunt je vragen stellen in het Nederlands, Engels, Spaans of Frans.
- Vraagbaak MUS: voor studenten met een functiebeperking e/o chronische ziekte die een leuke tijd willen tussen het studeren door. Je kan bij hen terecht voor vragen over wonen en woonruimte vinden, stage en werk of bijbanen, geldzaken en gezelligheid.
- Connect portaal is een initiatief van MIND waarbij je contact kunt leggen met gelijkgestemden. Dit contact verloopt via de mail en is op basis van de door jouw gekozen onderwerpen, zoals stress, slaapgebrek of sombere gedachten.
- Tinnitus Jong Netwerk als chat-WhatsAppgroep van Hoormij NVVS. Ze hebben ook een besloten Facebookpagina en Instagram.
Inspiratie | Ervaringsverhalen
Het delen van ervaringen is een krachtige manier voor studenten met een functiebeperking om elkaar te ondersteunen en bewustzijn te creëren.
Waarom ervaringen delen belangrijk is
- Je voelt je minder alleen: het horen van de verhalen van anderen kan je het gevoel geven dat je niet de enige bent die bepaalde uitdagingen ervaart. Dit kan erg geruststellend zijn.
- Je leert van elkaar: door ervaringen te delen, kun je leren over strategieën en hulpmiddelen die anderen hebben gebruikt om vergelijkbare problemen te overwinnen.
- Je bouwt een gemeenschap: door open te zijn over je ervaringen, help je een ondersteunende gemeenschap te bouwen waar mensen elkaar kunnen helpen en aanmoedigen.
- Je creëert bewustzijn: door jouw verhaal te delen, help je anderen - inclusief docenten en medestudenten - om meer te begrijpen over wat het betekent om te leven met een functiebeperking. Dit kan leiden tot meer empathie en betere ondersteuning.
De impact van ervaringen delen
- Verandering in de gemeenschap: Jouw verhaal kan anderen inspireren om actie te ondernemen, of het nu gaat om het verbeteren van toegankelijkheid op school of het ondersteunen van wetgeving die de rechten van mensen met een functiebeperking beschermt.
- Persoonlijke groei: door je ervaringen te delen, kun je je eigen stem vinden en zelfvertrouwen opbouwen.
- Beter beleid: jouw inzichten kunnen scholen en universiteiten helpen om beter beleid en ondersteuning te ontwikkelen voor studenten met een functiebeperking.
Onthoud dat jouw verhaal waarde heeft en een verschil kan maken, niet alleen in je eigen leven maar ook in dat van anderen. Door je ervaringen te delen, draag je bij aan een wereld waarin iedereen, ongeacht hun beperking, volledig kan deelnemen en gewaardeerd wordt.
Laat je inspireren met de onderstaande ervaringsverhalen
Ter inspiratie delen we hier ervaringsverhalen van zowel (afgestudeerde) mbo-studenten als hoger onderwijsstudenten:
(Mantel)zorgtaken
- Op deze pagina vind je de Niet-Te-Missen-portretverhalen van Jonge Mantelzorgers. Tijdens de Week van de Jonge Mantelzorger delen jonge mantelzorg-ambassadeurs hun verhaal.
- “Studie in combinatie met mantelzorgtaken moet je goed organiseren.” Lees het ervaringsverhaal van Ivo (ho)
- "Studeren en mantelzorgtaken: dilemma bij het maken van keuzes." Lees het ervaringsverhaal van Janneke (ho)
- "Het is misschien moeilijk, maar het is niet onmogelijk om als vluchteling te studeren in Nederland met mantelzorgtaken. Lees en bekijk het ervaringsverhaal van Ranim.
- "De impact van zorgtaken op de studie tijdens de coronapandemie." Lees het ervaringsverhaal van Annelies.
Visuele beperking
- "Belemmeringen bij studeren met een visuele beperking." Lees het ervaringsverhaal van Manon. (ho)
- "Studeren met een visuele beperking is iedere dag een uitdaging." Lees het ervaringsverhaal van Teun. (mbo)
- "Hoe om te gaan met plotselinge studievertraging bij studeren met een visuele beperking." Lees het ervaringsverhaal van Jessica. (ho)
- "Belemmeringen bij studeren met een visuele beperking." Lees het ervaringsverhaal van Manon. (ho)
Auditieve beperking
- Studeren met ménière, tinnitus, PPPD en MdDS. Lees de ervaringen van Marloes (ho)
- Studeren met een auditieve beperking. Lees het ervaringsverhaal van Harm (ho)
- Video: Toetsen, niet minder maar anders: Auditieve beperking. Caroline is doof en vertelt wat ze nodig heeft om toch goed examen te kunnen doen. (ho)
- Davy: Ik heb tinnitus best lang ontkend (blog)
- Robin: hoort de hele dag piepen en suizen in zijn hoofd - Het is nooit meer stil (blog)
- Tim: Normaal heb je alleen 's avonds of de volgende ochtend last van een piep (blog)
- Stefan: had geen zin om zijn oordoppen te halen en zit nu met een permanente ruis (blog)
- Daphne over studeren met een auditieve beperking (video JOBMBO)
- Video: Studeren met een auditieve beperking. Over slechthorende studente Leonie die geneeskunde studeert.
- Inspiratieverhaal over de impact van online onderwijs. Niet gehandicapt genoeg voor hulp: ‘Mijn leven staat onnodig al een jaar stil’ Letthe is slechthorend en kan daardoor nauwelijks het online onderwijs volgen. Maar hulp kreeg ze lange tijd niet. (bron: Erasmus magazine EUR) (2021)
- Blog: Werken en leren op afstand studenten en medewerkers met gehoorbeperking. Ondersteuning vanuit de HAN met feiten en cijfers uitgelicht (2021).
Motorische beperking
- Zima stroomde met cerebrale parese van mytyl-onderwijs door naar de universiteit
- "Spastisch en onderwijs." Lees het ervaringsverhaal van Job. (mbo)
- "Kijk niet naar mijn beperking maar naar wat ik wel kan." Lees het ervaringsverhaal van Thomas. (mbo)
- Vanwege een bindweefselstoornis ervaart Kyra vermoeidheid, pijn en misselijkheid. Lees haar ervaringen over hoe zij de voorzieningen en begeleiding regelt om haar studie optimaal te kunnen volgen.
Autismespectrumstoornis (ASS), AD(H)D
- "Studeren met een autismespectrumstoornis." Lees het ervaringsverhaal van Annabel. (ho)
- Daniël je mee in zijn studietijd over hoe het is om te studeren met een autisme (video JOBmbo)
- Studeren met autisme: hoe weet je wanneer iets af is? (blog van Frederik, directeur van Autisme Digitaal)
- "Studeren en werken met autisme heeft meer impact dan je denkt." Lees het ervaringsverhaal van Zoë. (ho)
- "Studeren met autisme en ADD heeft meer impact dan je denkt." Lees het ervaringsverhaal van Petra.(ho)
- "Succesfactoren bij studeren en werken met autisme." Lees het ervaringsverhaal van Frederik. (ho)
- "Belangrijk is dat je aangeeft wat je wel en niet kan." Emma heeft het Ehlers Danlos Syndroom en ADHD Lees het ervaringsverhaal van Emma. (mbo)
Chronische aandoening
- "Studeren met een chronische ziekte, vermoeidheid en angstaanvallen." Lees het ervaringsverhaal van Juul. (ho)
- "Het verschil tussen zomermaanden en schoolleven met een chronische ziekte." Lees het ervaringsverhaal van Fenna. (ho)
Welbevinden
- "Ondanks burn-out, financiële problemen en totale stress het leven weer op de rit." Lees het ervaringsverhaal van Shane. (ho)
- "Stress, prestatiedruk en eenzaamheid. Laten we wat eerlijker zijn over onze moeilijkheden." Lees het ervaringsverhaal van Ellen. (ho)
- Madelief heeft een depressie, Mirthe een eetstoornis en Nirosha een angststoornis. In de documentaire over mentale gezondheid vertellen zij hoe hun problemen zijn ontstaan.
- Het hebben van een (niet) zichtbare functiebeperking kan invloed hebben op het welzijn van studenten. Lees hoe Kyra hiermee omgaat.
- Ana is an international student: The importance of focus on the well-being of international students (blog) - in English
- "Studeren met een chronische ziekte, vermoeidheid en angstaanvallen." Lees het ervaringsverhaal van Juul. (ho)
Diverse ervaringen
- "Studeren met NAH." Lees het ervaringsverhaal van Manon. (ho)
- Rik studeert met PDD-NOS. Begeleiding en voorzieningen helpen hem structuur en rust in zijn studie te krijgen. Bekijk de video (ho)
- Diederik belemmerd door NAH bij toelating op de universiteit
Bekijk hier de verschillende vlogs waarin de vloggers hun eigen ervaringen delen over hoe zij met hun belemmeringen tijdens de studie omgaan. Wellicht kunnen deze tips ook jou helpen.
Stage/werkervaringen
- Maaike, met diagnose ADHD en autisme vertelt over de obstakels bij het vinden van een baan en hoe het haar toch is gelukt. Lees haar verhaal.
- Kyra’s mobiliteit wordt vaak ondersteund door een handbewogen rolstoel. Dit heeft effect op haar stagemogelijkheden. Lees haar verhaal.
- Hoe vind je die werkplek, wat kun je doen ter voorbereiding van je sollicitatiegesprek en wat vertel je wel of niet aan je (toekomstige) collega’s, als je een functiebeperking hebt? Oud-studenten van Hogeschool Utrecht delen hun ervaring. Ook vertellen een aantal werkgevers hoe zij hiermee omgaan en wat voor hen belangrijk is om te weten. Bekijk hier de video's. (ho)
- Parttime stage lopen met een functiebeperking. Lees het ervaringsverhaal van Fenna. (mbo/ho)
- Naomi Vervaart vertelt over de nodige hobbels die zij, vanwege haar progressieve spierziekte, heeft moeten overwinnen in haar (studie)loopbaan.
- Laat je inspireren door de ervaringen van Thijs de Lange, die van zijn beperking zijn kracht maakte.
- "Studeren en werken met autisme heeft meer impact dan je denkt." Lees het ervaringsverhaal van Zoë.
- "Een systeem, een loket moet je faciliteren in het onderwijs én op de arbeidsmarkt. Lees het ervaringsverhaal van Naomie. (ho)
- "Succesfactoren bij studeren en werken met autisme." Lees het ervaringsverhaal van Frederik. (ho)
- "NAH kan iedereen overkomen. Lees het ervaringsverhaal van Rogier.
- "Stage lopen met een ondersteuningsvraag vraagt om openheid en flexibiliteit." Lees het ervaringsverhaal van Anouk. (mbo)
- Rik studeert met PDD-NOS. Hij vertelt in de video hoe hij het gesprek voor een stageplek aanpakt. Bekijk de video (ho)
Buitenlandervaringen
- "In het buitenland studeren als slechthorende is een uitdaging, maar levert je ook veel op". Lees het ervaringsverhaal van Sophia. (ho)
- Op jonge leeftijd werd bij Salim Belmoussa een progressieve spierziekte ontdekt. Dat weerhield hem er niet van om een deel van zijn studie Rechtsgeleerdheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te volgen aan de Luiss Guido Carli University in Rome. Hij doet dit met subsidie van het Europese subsidieprogramma Erasmus+ Lees en bekijk het ervaringsverhaal van Salim.
- "Aandacht voor het welzijn van internationale studenten is nodig." Lees het ervaringsverhaal van Anna.
Studiekeuze - aanmelding - kennismaking - bijbaan
- Het maken van een studiekeuze: volg je passie en hart! Lees Yvette's blog waarin ze haar ervaringen en tips deelt over hoe ze tot haar studiekeuze is gekomen.
- Kyra’s mobiliteit wordt vaak ondersteund door een handbewogen rolstoel. Dit vraag om aanpassingen. Ook had het effect op haar studiekeuze en andere sleutelmomenten van het studieproces. Lees haar verhaal.
Studentenplatforms voor en door studenten met een ondersteuningsbehoefte
- studentenplatform Hogeschool Utrecht | PowerPlatform
- studentenplatform Universiteit Utrecht | Onbeperkt Studeren
- studentenplatform Hogeschool van Amsterdam | Limitless
- studentenplatform Haagse hogeschool | AccessAbility Netwerk
- studentenplatform TU Delft | Student Onbeperkt
- studentenplatform Universiteit van Amsterdam | UvA IDEAs
Deel ook jouw ervaringen
Deel ook je ervaringen met het invullen van de vragenlijst. Samen met jou zorgen we voor een ervaringsverhaal met impact.