Block
Weergave van het traject van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling, met verschillende uitdagingen en taken die men tegenkomt op weg naar het bereiken van het doel.
Block

Iedereen moet gebruik kunnen maken van dezelfde faciliteiten. Fysieke toegankelijkheid is meer dan alleen de toegang wanneer je afhankelijk bent van een rolstoel. Ook als je een visuele of auditieve beperking,  psychische problemen, autisme of ADHD hebt, is fysieke toegankelijkheid voor jou belangrijk. Een gebouw dat geschikt is voor alle studenten zorgt ervoor dat ze zich er prettig voelen en niet verdwalen.

Landelijke regelingen

Norm toegankelijkheid gebouwen in Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz)

Openbare gebouwen zijn door een toevoeging aan de Wgbh/cz sinds 1 januari 2017 verplicht om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking of handicap. Ook is er een verplichting om eenvoudige aanpassingen te doen aan gebouwen, zodat ze toegankelijk zijn voor mensen met een beperking of handicap. Denk bij zulke aanpassingen aan liften, hellingsbanen en toiletten. In nieuwe schoolgebouwen zijn deze voorzieningen standaard aanwezig. Onderwijsinstellingen zullen bij oudere gebouwen aanpassingen moeten doen voor rolstoelgebruikers.

Bron en meer informatie

Regelingen van onderwijsinstellingen

Je onderwijsinstelling is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het gebouw. Welke voorzieningen zijn er al die jij nodig hebt? En welke nog niet? Onderzoek dit voordat je aan je studie begint. Soms is een gebouw verouderd en zijn er nog geen aanpassingen.

  • Zijn er geen liften? Bespreek dan de mogelijkheid voor een traplift. Is dit geen mogelijkheid? Vraag dan om aanpassingen in je rooster, zodat je altijd je colleges hebt in een gebouw dat toegankelijk voor je is.
  • Zijn er geen hellingsbanen? Bespreek dan de mogelijkheid voor een mobiele hellingsbaan.
  • Zijn er geen aangepaste toiletten? Bespreek dan als tijdelijke oplossing een mobiel invalidetoilet.
  • Zijn er drempels? Overleg dan of deze misschien verwijderd kunnen worden.
  • Zijn entrees te hoog? Misschien kunnen deze in overleg worden verlaagd.

Je onderwijsinstelling zou ook kunnen helpen door het rooster aan te passen zodat jij alleen in toegankelijke delen van het gebouw hoeft te komen.

Waar kan ik terecht voor hulp op mijn onderwijsinstelling?

Tips

Wanneer je start moet je weten hoe toegankelijk je onderwijsinstelling is

Antwoord

Op open dagen kun je de toegankelijkheid van een onderwijsinstelling bekijken. Bekijk voordat je aan een studie begint hoe toegankelijk het gebouw voor je is en welke voorzieningen er wel of nog niet zijn.

Bij wie moet je zijn als je vragen hebt over aanpassingen van voorzieningen bij jouw onderwijsinstelling?

Antwoord
  • Bij een onderwijsinstelling zijn vaak mensen werkzaam die verantwoordelijk zijn voor de gebouwen. Meestal worden ze conciërge, huismeester of facilitair medewerker genoemd. Weet deze persoon te vinden als je vragen hebt over het gebouw of aanpassingen hieraan. Mocht deze persoon je niet verder kunnen helpen, vraag dan wie hier wel verantwoordelijk voor is.
  • Als jouw collegezaal of locatie niet toegankelijk is of aangepast aan jouw ondersteuningsbehoefte, mag je hierom vragen bij jouw studiebegeleider.
  • Vraag of het mogelijk is om lessen of colleges online te volgen als je deze niet fysiek kan bijwonen.
Hoe kom ik in contact met andere studenten met een ondersteuningsvraag?