Block

Aangepast toetsen

Op het gebied van toetsen en tentamens zijn er vaak aanpassingen mogelijk.

Studenten werken aan tafel samen met leerkracht
Block

Mogelijkheden voor het maken van aangepaste toetsen

Soms kun je extra tijd krijgen voor je tentamen of andere opdracht. Bijvoorbeeld als je dyslectisch bent. Deze extra tijd vormt dan een hulpmiddelen. Er zijn ook andere hulpmiddelen mogelijk; zoals voorleessoftware, de aanwezigheid van een begeleider, of het maken van het tentamen of de toets in delen. De examencommissie van jouw faculteit bepaalt of je van een aanpassing gebruik kunt maken. Vraag op jouw onderwijsinstelling (studiebegeleiders, coördinatoren, decanen, steunpunten) naar de mogelijkheden op het gebied van aangepast toetsen en probeer duidelijk uit te leggen wat jij nodig hebt!

Landelijke regelingen

Voorzieningen

Landelijk zijn er regelingen die jou wellicht financieel kunnen helpen bij de aanschaf van voorzieningen die je nodig hebt om goed te kunnen studeren of om tentamens te maken. In sommige gevallen kun je hulpmiddelen bij het UWV aanvragen of hiervoor een vergoeding aanvragen of hiervoor een vergoeding ontvangen. Bij voorzieningen kun je denken aan een schrijf- of gebarentolk, computervoorzieningen of een aangepaste stoel. Let op! Koop de hulpmiddelen niet zomaar zelf zonder het contact met UWV, dan loop je namelijk het risico dat vergoeding achteraf niet mogelijk is!

    Bekijk ook de andere voorzieningen, aanpassingen of regelingen die jou misschien kunnen helpen.

    Regelingen van onderwijsinstellingen

    Voor het volgen van onderwijs en op het gebied van toetsing zijn er meerdere aanpassingen mogelijk als je studeert met een ondersteuningsbehoefte. Hieronder wordt een aantal voorbeelden gegeven van mogelijke andere aanpassingen en hulpmiddelen. Dit kan per onderwijsinstelling verschillen. Het is ook mogelijk dat er naast deze voorzieningen nog meer mogelijk is.

    Wat kan je onderwijsinstelling voor jou betekenen?

    Neem altijd contact op met jouw onderwijsinstelling als je wilt bespreken welke onderwijs- en toetshulpmiddelen bij jouw ondersteuningsbehoefte passen. Het is ook goed om de website van jouw onderwijsinstelling te bekijken.

    Waar kan ik terecht voor hulp op mijn onderwijsinstelling?

    Tips

    Toetsen / tentamens

    • Extra begeleiding: extra begeleiding van een practicumdocent.
    • Veiligheid: vraag na of de veiligheid in het practicumlokaal van middelen en personen gewaarborgd blijft.
    • Toegankelijkheid: opdracht/werkzaamheden uitvoeren met assistentie.
    • Extra oefening: hulp bij het extra oefenen van practicumvaardigheden (docent, medestudent, ouderejaars).
    • Instrueren: instructies geven aan assistent in plaats van zelf uitvoeren.
    • Opdracht aanpassen: opdracht zo aanpassen dat de betrokken competenties getoetst worden op een manier dat de student ze kan uitvoeren (meedenken met de docent voor een creatieve oplossing).
    • Beroepspraktijk: inventariseren van jouw mogelijkheden in de beroepspraktijk met behulp van je decaan en studieadviseur. Balans vinden tussen aan de eindcompetenties voldoen en de bestaande mogelijkheden later in het werkveld.
    • Theorie tonen: handelingen die je niet uit kunt voeren, mondeling beschrijven.
    • Extra tijd: vraag extra tijd voor toetsen of tentamens aan bij de examencommissie.
    • Hulpmiddelen: vraag van te voren of je hulpmiddelen mag gebruiken.
    • Studiemaatje: samenwerken met studiemaatje/vaste medestudent.
    • Computer: maak indien mogelijk gebruik van computer en ICT-hulpmiddelen.
    • Memorecorder: gebruik een memorecorder voor het maken van aantekeningen/noteren van bevindingen.
    • Mondelinge uitleg: naast opdracht op papier, ook een mondelinge instructie. Hierom kan je vragen bij je docent.
    • Mondelinge toelichting: vraag of je je opdracht mondeling toe mag lichten.
    • Voorlezen: vraag of iemand de opdrachten voorleest (medestudent).
    • Rust inlassen: practicum of toets in delen uitvoeren en tussendoor rustpauzes inlassen.

    Extra tijd bij tentamens

    Extra tijd tijdens tentamens valt ook onder het begrip ‘doeltreffende aanpassing’. Belangrijk bij aanpassingen omtrent tentamens, is dat de exameneisen blijven gewaarborgd. Is tijd dus onderdeel van de competenties die worden getoetst (en moet de student dus aantonen dat je iets binnen een bepaalde tijd kan), kan de student geen extra tijd krijgen. Als dat niet het geval is, is het in principe wel mogelijk. Hoeveel extra tijd de student krijgt, is afhankelijk van de faculteit/opleiding, dit is niet wettelijk vastgelegd. In de praktijk krijgen studenten vaak 30 minuten extra per tentamen of 33% extra. 

    Waar kan ik terecht op mijn onderwijsinstelling
    Hoe kom ik in contact met andere studenten met een ondersteuningsvraag?